Няколко думи за образованието

42
Locked
User avatar
The Doctor
No, don't do that. No, really don't. Really.
Posts: 12312
Joined: Thu Apr 12, 2001 12:51 pm
Location: Time and Relative Dimension in Space
Contact:

Post by The Doctor »

Имаш известно право, по принцип, но - как да го кажа простичко - замислял ли си се, че учениците се менят, ама учителят - не? И че учителят е личност - и един единствен човек - а учениците не? Да уточня - не учениКЪТ, а учениЦИТЕ, като тяло, маса, випуск, клас, група или каквото там деление се появи. И че учителят носи отговорност, а учениците - не? И затова му се налага да е пластичен, докато на учениците - не?

Не, че защитавам всеки отделен учител - със сигурност (си прав), че има учители с такова поведение, което не подлежи на критика, но тук си говорим - поне в част от дискусията - че учителят като институция се поставя в патова ситуация, и му се отнемат правата за сметка на задълженията. Което е перверзно.

И хайде да оставим ученическият "стрес" настрана - състои се в нежеланието за учене. Всички сме го минали или го минаваме. Останалите "стресове" - от семейно естество, от средата (дали ще са съученици или колеги), финансов и прочее ги има всеки.
We all do what we do for the same reason: because it seemed like a good idea at the time.
User avatar
James Raynor
Captain
Posts: 2749
Joined: Sun Sep 07, 2003 1:34 pm
Location: Unknown Colony, Terran Dominion

Post by James Raynor »

Съгласявам се с теб, по точка първа. Но съгласи се и ти, че ако една ``институция`` сама не пази авторитета си, няма кой да го опази. Справка - коя да е българска институция, съдебната система например. Ако учителея е както казваш ти, гъвкав, то със сигурност ще вдъхне достатъчно страхопочитание у един клас да речем. А като тръгне от един клас, както сам казваш, всичко отива във випуска и от там в целокупната ученическата маса.

Безобразно много права се дават на учениците, най-вече за да е ``по европейско``, но между европейските и българските деца разликата уви е огромна. Не говоря за интелектуално ниво или възможности, а за такива, че в Европа и САЩ е далеч по-трудно, макар и отново не невъзможно, да си купиш алкохол и цигари. И ако полицай те срещне пиян, далеч няма да мине с просто заяждане.

Стигна се и до парадокса от тея дни, пускат се учениците в грипна ваканция и от даскало заминават в близкото кафе да запиват за повода:) Министъра постановява ``Учителите трябва да се уверят, че учениците им са по домовете си, а не навън под опасност от зараза``. Е това като го прочетох голям смях падна.

Но това си е нелепост в цялата държава, не само в образованието. Като се почне от това кой им е продал цигарите и алкохола, та се стигне до там де им блеят родителите. Е то като си го оставил да скъса каишката, да не е куче, че да се върне само обратно. Просто такава брутална безотговорност към децата по мое мнение цари навсякъде, че просто няма на къде. Родителите сочат държавата с пръст и обратно. Ама истината е, че поне по мое мнение проблема идва и от двете страни. Ся знам че ще има ``Ти, келеменце к`во пък разбираш от възпитание, кат един ден не си работило в живота си и тн....``. Е то хубаво, ама дъщеря ти да е на 14 и да се прибира в 6 сутринта, и ти да не знаеш къде е била, или най-малкото да си я пуснал въобще, ами не знам, не може да си отговорен родител. Друг е въпроса също, че някой я е пуснал някъде в тоя времеви пояс, че никой полицай не и се е скарал за полицейския час и т.н.

Та всичкото това е свързано много тънко, но нишките са много и е трудно да се скъсат вече. Не знам на къде ще избие :), и наистина се надявам, че с Европейския съюз хората ще почнат да мислят, не само за тях, а и принципно.



ПП.
Колкото до стреса, много си прав :) Т`ва е един много модерен начин да си оправдаеш мързела :)
The name's Jim Raynor, pal. And I won't be talked down to by anybody.
Waldstein

Post by Waldstein »

Е тука вече няма за какво да се хвана, та да го оплюя Джокера. Напълно съм съгласен с абсолютно всичко казано от него и също мога да посоча множество примери от моето начално, средно и висше образование, но няма да го направя, тъй като не мога да го напиша толкова добре. И все пак.

С тъга си спомням учители от гимназията и преподаватели от университета, които или се опитваха да отбият номера или бяха смущаващо некомпетентни, а най-често и двете. Тъжно, но наистина добри лекции в студентските си години слушах от не повече от 4-5 човека, повече не бяха и от моя факултет. А в гимназията успях да намразя българската литература во веки веков, точно по същите причини, които Джокера великолепно описва. Не мога да гледам Вазов, Йовков, Елин Пелин, Яворов... а сигурно са писали хубави неща хората. Но хвана ли тяхна книга, сещам се за часовете по литература и анализи, анализи, анализи... Няма добри учители. Има само истински учители и... некадърници.

Направо ми се изправят косите като гледам каква неграмотност и тотална липса и най-елементарна обща култура се шири сред сегашната младеж, към която не може да се каже, че се числя вече. Не знам къде е проблемът - дали в учителите, дали в родителите. Най-вероятно и на двете места. Мисля си, че решението не е толкова в съкращаване на материала, колкото в увлекателното му предаване, което обаче, уви, си е почти изкуство и малцина го умеят. Педагогиката е като секса и покера. Знаете ли какво е общото между тях? Това, че всички се мислят за много добри, но в действителност малцина наистина го умеят.

Спомням си какво беше казал преди години ректора на Масачузетския Технологичен институт (антиамериканистите да си траят!): "Нашите студенти не знаят нищо! Нашите студенти не могат нищо! Но нашите студенти могат да научат всичко, защото ние сме ги научили на мислят!" Нашето образование, барабар със семейната среда, май водят до диаметрално противоположен ефект - затъпяване до дупка.
User avatar
Andras
Emeritus
Posts: 8767
Joined: Tue Oct 21, 2003 11:45 am
Location: София
Contact:

Post by Andras »

Не е ректора, Валдщайн, Джоан Ди Дженаро не е била ректор на MIT никога. Макар че, на мен ми е по-интересно от къде си намерил тази мисъл?
Si vis pacem para bellum
Waldstein

Post by Waldstein »

Тази мисъл съм я чул от лектора си по неорганична химия във факултета, доц. Димитър Тодоровски. Не знам на кого е, може и да греша и да не е точно ректора на Технологичния институт, спомням си, че беше някой от там. Както и да е, това не е толкова важно. Мисълта е великолепна.
User avatar
wqwrrr
Posts: 246
Joined: Thu Mar 30, 2006 12:08 pm
Location: София
Contact:

Post by wqwrrr »

Искам да поздравя Жокера за тази прекрасна статия, наистина много компетентно и изчерпателно четиво. Съгласен съм изцяло с текста. Като пряко запознат с положението в момента ще кажа, че в моето училище наистина има някои добри учители, но на фона на безбройните даскали, които всъщност не се интересуват от това какво точно влиза в главата на учениците им, просто бледнеят. Като цяло в образователната система в България е твърде разклатена и непостоянна за да бъде ефективна. Да речем в училището на един приятел за две години учителя им по литература бе сменен 3 пъти. Всеизвестно е, че всеки учител има различен подход към материала и не е добре знанията на учениците да се объркват по този начин.
Darkness in the eyes,
Flowing skins and noise of silence,
In the rotten world behind the closed door...
alexander1988 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by alexander1988 (от сайта) »

「下層にひそんでいる個性は、じつに不思議なものだ完全なバカといった面も多分に備えてい
http://cascefure.wordpress.com
Mackenzie1985 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Mackenzie1985 (от сайта) »

砂の女』の随所で感じた息苦しい不安や、悪夢のような胸騒ぎを、『箱男』には感じない換言
http://thrompertite.wordpress.com
Angel2008 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Angel2008 (от сайта) »

活の荒廃を予告しているしかし、「箱」の空虚な設計図ふうの解説からは、とってつけたよう
http://tutithoma.wordpress.com
adamBeS (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by adamBeS (от сайта) »

品を、「物語」「随筆」と区別していたことになる日本人でも満州辺りで育つと、物言いがハ
http://diopati1982.wordpress.com
Leslie1992 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Leslie1992 (от сайта) »

な印象はぬぐいえず、『砂の女』の獲得した深い神話性・象徴性を示してはいない読者は、『
http://unargeoreg.wordpress.com
Kylie03 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Kylie03 (от сайта) »

は驚かされる
http://tripligntherscodd.wordpress.com
cole47 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by cole47 (от сайта) »

そして最良の文学作品は、しばしば古代の石造建築のような、堅固たる実在感を持って立ち現
http://ciouchewestsigh.wordpress.com
Taylor2008 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Taylor2008 (от сайта) »

ち込んでおり、さもなければ、想像力というよりむしろ空想力の産物とでも言いたくなるような
http://zunermamor.wordpress.com
Allison1976 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Allison1976 (от сайта) »

する」
http://franmafinla.wordpress.com
leahBeS (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by leahBeS (от сайта) »

概念的な知的饒舌である
http://sufbachond1983.wordpress.com
gabriella2000 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by gabriella2000 (от сайта) »

ち込んでおり、さもなければ、想像力というよりむしろ空想力の産物とでも言いたくなるような
http://sithicheligh.wordpress.com
amber2015 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by amber2015 (от сайта) »

「見る者・見られる者」「匿名性」「存在証明」「帰属意識」うんぬん、かんぬん……
http://lesmwenti46.wordpress.com
Patrick1989 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Patrick1989 (от сайта) »

安部公房という先鋭にして確固たる創造力をこそ、評価すべきであろう
http://tinggrinalel.wordpress.com
rileyBeS (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by rileyBeS (от сайта) »

いか「文学」の魅惑とは、いってみれば〈知的秘めごと〉の魅惑である
http://spirlampullfol.wordpress.com
Alexa13 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Alexa13 (от сайта) »

にとって、作品は全く存在すらしていない」というようなことを、繰り返し語った作家にとっ
http://symkosscawat.wordpress.com
Nicholas2000 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Nicholas2000 (от сайта) »

を上げてみることにする
http://techstededis.wordpress.com
johnBeS (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by johnBeS (от сайта) »

んで、いちいち、あらがうこの高校教師の心が、法律や常識、世間体、貸借対照表に支配され
http://sforkidskohigh.wordpress.com
ryanBeS (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by ryanBeS (от сайта) »

——「顔を失った男の存在証明」の主題
http://staleltika.wordpress.com
Alexander67 (от сайта)

Няколко думи за образованието

Post by Alexander67 (от сайта) »

——『砂の女』は面白い『箱男』はつまらない
http://contuaiscolvi.wordpress.com
Locked