Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Що за животно е Водещият? (статия) - Ролеви игри
Що за животно е Водещият?

Автор: Станимир Кръстев, четвъртък, 24 януари 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Гледна точка: Гейммастър, Водещ и Разказвач от Ангел Генчев


Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

"Водещият трябва да води играта. Той трябва да ни забавлява!"- би казал ти. Но дали това е толкова вярно колкото и обратното?

Ролевите игри се практикуват за удоволствие. То е налице когато всички са щастливи, дори и Водещия. Ще отдели ли той часове работа, за да приготви приключение, ако по време на играта няма сам да се забавлява? Ако не получава нищо насреща, би било логично да се зачуди дали въобще да се занимава повече с тази група.

Ето защо, за да продължиш да играеш, трябва да се помъчиш Водещия също да е заинтересуван от събитията. Не е просто да бъдеш добър играч. Не е лесно да уважаваш Водещия си и да се стараеш да улесняваш работата му. Ето няколко съвета в тази насока:

1. Оценявай работа му
Не забравяй, че Разказвача се нагърбва с най-тежката работа. Той трябва да може да играе постоянно, да бъде творчески гений, да разполага с много знания от всякакъв вид, да бъде подготвен за всяка ситуация, да отиграва всички НИП-ове (неигрови персонажи), да държи под контрол сюжета, да се грижи за бумащината... Този човек посветява голямо количество от времето си, за да се подготви и да те забавлява. Докато ти, играчът, ползваш всичко наготово. Така че, ако нещо не върви или играта малко се отклонява, може би той заслужава втори шанс?

2. Обръщай внимание на стила
Водещите, точно както и играчите, имат предпочитан стил на игра. Някои обичат определен жанр или система. Други имат любим сценарий, като примерно лов на съкровища или мистерии. Някои предпочитат да разиграват голяма сеч, докато другите се интересуват от отиграване. Независимо от това, играчите трябва да са готови да се нагласят към стила на Водещият си, както и обратното. В повечето случай, ако нов Водещ предложи на група, обичаща стил "Рамбо", приключение стил криминале, примерно, те бързо ще му кажат да смени курса или въобще да не продължава да води. Но ако единствено Водещият е принуден да се нагажда, играчите никога няма да почувстват напълно ролевата игра и няма да достигнат до големите неща, които Водещият им предоставя. Пробвай и прави компромиси.

3. Осигури обратна връзка
Водещите обичат хвалбата. Голямо е удоволствието играчите да харесат твоята работа - ето защо те, Водещите, отделят много време за сценария. Ако харесваш определено приключение или сетинг (свят) или персонаж, кажи това на Водещия си. Така важна е и критиката. Ако не си съгласен с правилата, не харесваш сетинга или смяташ, че Водещия среща трудности при воденето, не бъди срамежлив. Това е двойно по-важно, когато Водещият опитва да промени нещо генерално. Колкото повече му казваш кое работи и кое - не, толкова по-добър той ще става в пригаждането на приключението към това, което ТИ харесваш. Не бъди, все пак, прекалено критичен. Ако се оплакваш цяла сесия от няколко мижави (минорни) правила, то ще провалиш играта.

4. Влез в играта!
Най-голямото предизвикателство за Водещите е да накарат играчите наистина да повярват в неговия свят, да чувстват това, което и персонажите чувстват. Но това е загубена кауза, ако играчите не го искат. Защо Водещият да си прави труда да отиграва всеки НеИгрови Персонаж ако самите играчи не се вживяват? Защо трябва да описва всички персонажи и сцени детайлно ако играчите не го слушат или дори не се опитват да си ги представят? Водещият наглася сцената и светлините, но ако никой не играе ролите, то това е загубено време. Колкото повече се вживяваш, толкова по-лесно е за Водещия да те накара да повярваш.

5. Следвай течението
Една от добрите страни на Ролевите игри е, че те са живи, и че в историята може да стане всичко, което поискат играчите. Но тази свобода, стигнала твърде далеч, може да унищожи играта. Понякога е по-добре да следиш основните точки на историята. И историята трябва да има своята условност. Например, ако има кулминационен край е много по-ефективно да стане по време на яростна буря с гръмотевици. Ако играчите решат да изчакат утрото, най-вероятно Водещият ще започне да скърца със зъби. Дори ако си подведен в банална сцена, следвай течението. Може да бъдеш предсказуем, героичен или дори глупав, докато следваш сюжета, но Ролевата игра е създаването на интересна история (случка). И защото ако нещо е предсказуемо не означава, че е скучно.

6. Отивай подготвен
Както казах преди, Водещият има най-трудната работа. Така че няма причина, на всичкото отгоре, да трябва да внимава и за бумагите на играчите. Няма нищо по-вбесяващо за Водещия от това играчите да закъснеят, да са си забравили персонажните листа, зарове, моливи или да са забравили сюжета, сетинга (света) или механиката на играта. Ако играчите са безразлични дотолкова, че дори да не помнят къде и кога е трябвало да се играе, ако толкова не могат да донесат основни инструменти на заниманието с тях, то това е много тъжно за Водещите. Ако ти не си правиш труда, защо той да го прави?

Успешната Ролева игра е сътрудничество. Играчите и Водещият трябва да работят заедно, за да направят играта забавна за всички. Това може да се стане само когато има взаимно уважение между играчите и Водещият. Така че обмисли това следващият път, когато нещата малко се отклоняват в групата; ако Водещият прави всичко възможно да ти се хареса, дали да не положиш малко усилия и ти да му върнеш услугата? За финал, нека перифразирам J.F.K. "Не трябва да питаш какво твоят Водещ може да направи за теб, а какво можеш ти да направиш за своя Водещ."






Допадна ли ви този материал? (1) (0) 3343 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (4) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.