Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: 30 години фентъзи DAW (статия) - Айрини Радфорд, Андре Нортън, Дебора Рос, Джейн Фанчър, Дженифър Робърсън, Кристин Бритън, Кристофър
30 години фентъзи DAW

Автор: Ива Коевска, сряда, 14 януари 2009.

Публикувано в Статии :: Литература; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

“30 години фентъзи DAW” е вторият сборник, посветен на юбилея на едно от най-известните издателства за фентъзи и фантастика в Щатите. Подборката би трябвало да отразява богатата палитра автори, минала през редакторите и печатниците на DAW. Когато отворите книгата обаче, ще забележите, че се състои от предимно нови разкази, създадени „специално” за сборника. За разлика от „30 години фантастика DAW”, където акцентът падаше върху вече съществуващи сюжети и светове.

Откровено казано, фентъзито на DAW, ако това е есенцията му, трудно впечатлява. Дали заради невъзможността за размах в обема, какъвто е присъщ на многотомните светове, изпъстрени с магия и дракони. Дали заради до болка изтърканите сюжети. Дали заради нещо друго, но „30 години фентъзи DAW” оставя определен послевкус на посредственост.

Изключения, разбира се, има. Разказите, които заслужават внимание, се броят на пръсти. От цели 18 приказни истории най-впечатляват онези, излезли изпод перото на Танит Лий („Персийски очи”), Таня Хъф („Ние двете може и да се срещнем”), Джейн Фанчър („Кървавият фонтан”) и Мишел Уест („Спомен от камък”). Изненадващо, въпреки че на пазара на фентъзито властват мъже, в сборника най-добра изява имат дамите. Господата присъстват по-скоро за цвят с имена като Андре Нортън („Каквото посееш...”), Майкъл Шей („Порицанието”), Кристофър Сташеф („Погребалният звън на камбаната”) и Лари Диксън („Чудесен ден във Валдемар”). От тях Андре Нортън е залитнал към приказките, а Лари Диксън е влял в сборника единствената нотка „милитаризъм”.

Що се отнася до поджанровото представяне в „30-те години”, то е разнообразно. Като започнете от историческото фентъзи („Персийски очи”, „Пожертвованието”), минете през хумора („Селцето”, „Ние двете може и да се срещнем”) и стигнете то класическите пълнокръвни алтернативни вселени („Спомен от камък”, „Край и начало”). Подборката обаче трудно може да бъде показателна за развитието на приказния жанр през годините – както е споменато по-горе, почти всички разкази са създадени в наши дни. Част от тях допълват вселени или работят като PR за новите проекти на авторите си, други са съвсем автономни творения.

Ако обичате фентъзито или обичате да експериментирате, "30-те години" са за вас. Ако обаче търсите епика, мускули и мечове, по-добре изберете някое многотомно издание.

--
За повече информация от страницата на ИК "Бард"...






Допадна ли ви този материал? (7) (1) 3617 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.