Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Компютри

Дата: четвъртък, 21 май 2009.
Публикувано в Кратки :: Наука и техника

Интересно нещо са клонингите. Особено в компютърната индустрия. Относително лесно е да направиш хардуер, който работи като произведения от друга компания такъв. Също толкова постижимо е да сътвориш BIOS - в крайна сметка подхода за обратно инженерство* е приложим при малък обем код със забележителен успех. Така че проблемът идва при многото код. Навремето IBM поръчаха на Майкрософт да им напише операционната система. И не включиха клауза тя да не може да се продава на трети лица. Така се стигна до множество производители, които правеха хардуер като на IBM PC, купуваха си клониран BIOS и операционната система и предлагаха конкурентен продукт на пазара. Това доведе до практическото изчезване на оригиналния производител от пазара на персонални компютри и бум и тотална доминация на самата

Автор: Иван Ж. Атанасов, понеделник, 11 май 2009.
Публикувано в Статии :: Популярни

В предишния материал си изяснихме какво и как става по-долу, в транспортната среда. Ако си спомняте обаче от схематичното представяне на слоевете след него има още много вода да изтече преди потребителя реално да може да приема и предава данни. Така че, вървейки нагоре по йерархията, стигаме до каналното ниво. Какво е то и има ли то почва у нас? Накратко може да се каже, че това ниво има три основни функции - да осигури подходящ интерфейс на по-горното мрежово такова, да открива грешки по време на предаването и да управлява информационния обмен. Звучи просто и действително не е бог знае каква философия, както заедно ще установим. Да видим какво представляват данните тук. Малко по-надолу в йерархичния модел, те все още бяха промени в напрежението, светлина или

Дата: събота, 18 април 2009.
Публикувано в Кратки :: Наука и техника

Организацията „Лаптоп за всяко дете”, целяща създаването на евтин лаптоп, който да служи като средство за обучение на бедните деца по света, реши да замени чиповете на AMD и да ги замени с процесори на Via Technologies. От този момент насетне проектът ще използва C7-M процесорите на Via, вместо Geode на AMD като основа на лаптопите си. Според официалното изявление, всъщност промяната е част от анонсирания миналата година ъпдейт, просто не е била съобщена като част от него, за да не повлияе на пазара. Новият процесор ще има тактова честота между четиристотин мегахерца и един гигахерц. Ъпгрейднатият хардуер ще подобри производителността и едновременно с това ще харчи същото количество енергия. Промяната на чипа няма да промени уникалния външен вид на лаптопите от серията XO, но се

Автор: Иван Ж. Атанасов, петък, 03 април 2009.
Публикувано в Статии :: Популярни

Някъде в началото, дори по-скоро средата на деветдесетте години на двадесети век, бе въведен един нов компонент в архитектурата на персоналния компютър, който по-късно стана причина за революция и преструктуриране на самата индустрия. Не един и двама потребители в наши дни започват описанието на машината си с него. А предполагам доста хора са се сблъсквали с момента, когато новата и „много яка” игра просто не тръгва поради овехтялост на същия. Говорейки за игри – самите те, като клон на компютърната индустрия далеч нямаше да са това, което са без него. Познахте – говорим за видео картата. Обикновено тя е компонент, който е реализиран като разширителна карта и се свързва към компютъра чрез поставянето и в разширителен слот. Идеята, както при повечето компоненти, които не са вградени

Автор: Иван Ж. Атанасов, неделя, 22 март 2009.
Публикувано в Статии :: Популярни

След като разнищихме, или по-точно дадохме основата за разбирането на мрежите от гледна точка на теорията, е време да кажем нещо повече за онова, което човек може да пипне, да види и усети. А именно - материалните компоненти, които ги съставляват. Споменахме, че физическото ниво е най-ниското. Казахме, че целта му е да транспортира поредица от битове между две крайни устройства. За тази цел се използват канали, които се определят като среда за предаване. Естествено всички знаем, че има различни такива, нека видим какви са. В схематичното представяне на слоевете, които изграждат една мрежа казахме, че физическото ниво трябва да предостави на по-горното канално такова обслужване. Как става това – ако си спомняте модемите, те се свързваха с един сериен интерфейс, а именно

Автор: Иван Ж. Атанасов, понеделник, 09 март 2009.
Публикувано в Статии :: Популярни

Твърдите дискове, всеки знае, са един от основните компоненти на модерната компютърна система. Известно е, че при отказ всичките данни отиват на кино практически необратимо. Но всъщност колко от потребителите знаят как работи, дали е добър или не? Всеки се интересува дали този модел е здрав, но малко хора си задават въпроса колко е бърз. А дори и да се запитат гледат трансферната скорост на интерфейса и толкоз. Толкова много митове относно крехкостта на този критичен компонент се ширят, че повече няма накъде. А всъщност почти никой не знае условията за аклиматизация и доста устройства са си заминали или поне животът им е паднал чувствително именно от това. Така че, нека си поговорим за твърдите дискове. Да започнем от мита за крехкостта на харддиска. Виждал съм устройства с отстранени

Автор: Иван Ж. Атанасов, вторник, 17 февруари 2009.
Публикувано в Статии :: Популярни

В предишните статии от поредицата отправихме поглед към мрежите от топологична страна, разгледахме ги и като структура и модел. Казахме колко големи могат да бъдат, каква физическа транспортна среда биха могли да използват, видове кабели, радиовълни, дори как работят по принцип. Остана обаче един неизяснен въпрос – как данните достигат от източника до приемника. Именно него ще разгледаме сега. И нека започнем с изброяването на режимите на предаване на съобщенията. Те са три – комутация на канали, комутация на съобщения и комутация на пакети. Да започнем от първия. Потребителят Гошо вдига слушалката, завърта шайбата, когато набере номера - нещо прещраква в АТЦ-то, създава се физическа връзка между неговия телефон и този на Пешо, който вдига слушалката

Автор: Иван Ж. Атанасов, петък, 19 декември 2008.
Публикувано в Статии :: Популярни

Микропроцесорът е на практика сърцето на компютъра. Заедно с паметта, те са двете основни звена на всяка модерна архитектура, базирана на модела на фон Нойман. Как обаче работи? Всъщност независимо дали е AMD или Intel, процесорът работи по един и същ начин, поне по отношение на основните принципи. И точно тях ще разгледаме в този материал. Така че ако някога сте се чудили какво прави този мъничък чип с голямо охлаждане, настоящата статия ще ви запознае накратко с технологията, която позволява на компютъра да си върши работата, независимо дали тя е четене, писане, слушане, гледане или пък игра. Какво му е толкова забележително на микропроцесора? Преди да се появи първият процесор на Интел, а именно 4004 през 1971 г., цялата изчислителна работа, се е извършвала от множество отделни

Автор: Иван Ж. Атанасов, петък, 28 ноември 2008.
Публикувано в Статии :: Популярни

За да обясним основния модел на архитектурата на една мрежа трябва първо да обърнем внимание на един друг елемент от индустрията – подходът за изграждане на дадено приложение на слоеве. Какво всъщност са слоевете? Докато пишете нещо на клавиатурата взаимодействате с компютъра. Но процесора чете съвсем различен тип инструкции. Как тогава буквите, които въвеждате, се обработват от компютъра, за да се изобрази в крайна сметка на екрана текст? Всъщност, пишейки вие преминавате през всички слоеве – от хардуера, през операционната система и реализираните в нея системни примитиви, та чак до приложния софтуер, независимо дали той е Word, Notepad, или нещо друго. Макар и опростено, тъй като има значително повече слоеве, през които се преминава, това описание горе-долу дава представа за концепцията.

Автор: Иван Ж. Атанасов, сряда, 12 ноември 2008.
Публикувано в Статии :: Популярни

За да говорим за обектни бази данни, или обектно ориентирани бази данни, в зависимост кое от названията използваме, първо може би се налага да изясним що е то обект. В термините на компютърните науки обектът е променлива от даден клас. Класът от своя страна е тип, дефиниран от потребителя, състоящ се от данни (променливи) и функции (методи). Бидейки доста объркваща за неспециалиста, пък и за хората, които за първи път се сблъскват с обектния стил на програмиране, тази дефиниция не ни върши особена работа. Затова нека кажем така – за компютрите обектът е това, което за биологията е Пешо. Пешо е обект от клас човек. Класът човек има някои характеристики – цвят на очите, цвят на кожата, окосмяване по лицето и т.н. Homo sapiens има и методи, например да се почесва по врата с ръка, докато чете


Страница: « : ‹ : [1] 2 3 : : »


Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.