Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Etherscopе (статия) - Паралелна вселена, Ролеви игри, Ролеви сетинг
Etherscopе

Автор: Константин Делчев, вторник, 27 март 2007.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Странно е, всъщност, колко изчанчени неща съществуват на широкия пазар на ролевите игри. Може нови идеи напоследък да не се получават, но пък способността на някои автори да комбинират стари може да изуми доста хора. В настоящия материал ще се спрем на Etherscope, едно от изданията на Гудман геймс, които с него и със света на Връхната точка сигурно излизат на челно място за наградата "Златен велик комбинатор".

Алтернативната история, както и научната фантастика, развиваща се в близко бъдеще, винаги е била опасен за писане жанр, защото задължава авторите много логично и обосновано да работят с реалната земна история. Ето защо един подобен проект за ролева игра няма как да не бъде порядъчно труден за изпълнение и доста амбициозен. С тежката задача да ни представят Земята такава, каквато би била, ако етерът съществуваше и Платон е имал известно право за устройството на материята, се заемат Найджъл МакЛеланд и Бен Редмонд и техния продукт, ако не перфектен, сигурно ще заинтригува доста читатели.

Точката на разделяне със Земята такава, каквато я познаваме е 1874, когато Харолд Уолъс, посредством 'хитроумна манипулация на магнитни сили' създава портал към една паралелна реалност, Етерния простор (Etherscope), и етерът - петото състояние на веществата - навлиза в живота на хората, водейки до бърз прогрес на почти всичко - от летателните машини, през микротехниката до евгениката. И така цели 110 години, добре дошли в 1984. В паралелната реалност съществуват цели градове, парапсихичните феномени са реалност, генетичните експерименти процъвтяват, а картата е съвсем друга...

Всъщност, на пръв поглед човек остава с доста по-разично усещане за света. Годината и едноименният роман на Оруел, дадена в секцията от произведения, вдъхновили сетинга, предполагат далеч по-голям абсолютизъм и централизираност. "Портретът на Дориан Грей", също в изредените за инспирация книги - много по-голям фокус към вътрешните конфликти на персонажите, "Тъмните му материи"[1] на Пулман - далеч по-силна църковна власт. Тук дори твърдението на авторите, че светът им прилича на този на Лира, ама без Църквата звучи също толкова зле, както, да речем "Междузвездни войни", ама без Империята. От идеите на Пулман са останали едните демони, силно изменени. И пак той е щастлив, в сравнение с Оскар Уайлд, от чийто роман е останала само епохата, при това крайно условно. Също толкова далечни са и връзките на Etherscope с Лъвкрафт или с "Мините на цар Соломон".

За сметка на това, веднъж прочел цялата книга, читателят силно би се зачудил по каква причина липсва "Донърджак" [2], да речем, или политически оцветената съветска фантастика.

Но нека минем по същество към историята на света след революционните експерименти. След една 'Паневропейска' и няколко граждански или ограничени по разпространение, но сериозни войни, политическата карта е далеч по-бедна:

Над Британската империя слънцето все още никога не залязва, а индустриалните им зони са се слели в едно, образувайки Великия метрополис, най-голямата агломерация в света. Начело на държавата е Елизабет II, но реалната власт е в ръцете на премиер-министъра, който води желязна политика. Работническата класа не разполага с гласоподавателни права, генетично подобрени хора я подяждат допълнително, колониите са добре защитени със силен флот и авиация, опитите на САЩ да организира републиканско движение се прекратяват безмилостно от страховитата МИ-5, която потъпква свободата на словото и достъпа до информация, освен естествено, за силните. А те са една декадентска управляваща класа, запазила много от Викторианските си порядки.

САЩ, политически опонент на Великобритания и неин военен противник във войната й с Япония се е разпростряла и в Южна Америка, оставяйки Португалия и Испания почти без колонии. Дивият запад е заменен от Дивашки юг, а на север цари абсолютен капитализъм, меркантилност и морален упадък, срещу който правителството уж се бори. За сметка на това - информация колкото човек иска, а природата е далеч по-чиста и приятна за живеене.

Япония, след несполучлива война с Великобритания е загубила много от имперските си владения (но не и амбиции), превръщайки се в индустриална страна, предлагаща голям износ на суперниски цени. Които, естествено, се постигат от припадащите на поточната линия в името на Императора работници.

Холандия, макар и отслабнала, е все още колониална сила и за разлика от задъхващите се Испания и Португалия съумява безкрупулно да източва всички богатства към центъра си, който се е свил почти наполовина, за сметка на милитаристичния Нов Райх. Той пък е основната военна сила в континентална Европа и макар да не е преживял нацизъм е успял да анексира една по една територии от Сърбия и Каспийско море до Пиринеите, да си уреди множество Куизлингови режими и да гледа към дори още земи, които да заграби. Най-вероятно отново за сметка на упадащите испанци или Османската империя. Как поддържа такава мощ без почти никакви колонии (онези които имал, били неизследвани ?!) изглежда е загадка...

Самата Османска империя пък е оцеляла и дори, държейки нефтените запаси, си е върнала Гърция. Естествено в нея горките работници са още в Средновековието един вид, умират за благото на султана си и живеят в крайна бедност. Добрата новина тук е, че България не е вътре, а е свободна, при това владееща Одринската област и поделяща си Сърбия и Румъния с Райха. Комунизъм също не е имало, така че вероятно все още сме монархия.

И какво остана - вечно неутралната Швейцария и, естествено Съветският съюз. Макар и по-късно, и чрез Сталин, революция е имало, и в момента КПСС смело и стабилно води страната си към подем, експлоатирайки разумно земните богатства (дори и в Аляска, която е тяхна), държейки челно място в етерните технологии и грижейки се за доброто на народа, който се чувстват толкова добре, че останалите сили се страхуват, да не възникнат и при тях комунистически движения. Значи така - по света немска военщина, монархическо пренебрежение и робовладелческо настроение към народа, капиталистическа експлоатация и потъпкване на работническите класи, морален упадък, но в СССР всичко цветит и пахнет?!

Всички по-нататъшни изводи за политическата обстановка, оставяме на читателя и се фокусираме върху напредъка на технологиите. Кратко и лаконично авторите ни обясняват, че етерът помага за всичко - имаме свръх леки и здрави материали като етериум (обработена специално сплав от кобалт и желязо), лесно направими по-леки от въздуха летателни апарати, мощни далекообхватни оръжия, изключително ефективни парни машини, конкуриращи бензиновите ДВГ-та и не на последно място - масово приложение на генетиката, благодарение на силните и смели позиции на дружеството по евгеника в Британската империя. Любителите на реалистичната научна фантастика може спокойно да не търсят подробни и правдоподобни обяснения, защо такива неща съществуват - няма да ги намерят. За сметка на това, обаче, всички се вписват сравнително добре в света, създавайки прилично обоснована причина за наличието на стийм- и киберпънк елементи.

Гвоздеят на програмата е Етерния простор, който на някои хора странно ще наподоби Вирту с лек привкус от Света на Мрака. На практика всеки може да влезе със съзнанието си вътре, а там, в обработените части, отделени от ужасния хаос, пълен с какви ли не демони (явно тук някъде трябва човек да усети Лъвкрафтовски елемент) има изградени градове, от културно и социално ангажирани като съветския и немския, до такива с много развлечения и квартали на червените фенери като Щатския и независимия. В по-хубавите страни за живеене повечето хора си имат лично пространство, което могат да ползват със или без трансфер на съзнанието си, а хакерството е на едно много по-материално ниво. Просторът служи за всичко - от целодневна работа, през бързи конферентни връзки до задоволяване на най-развихрените фантазии и като цяло дава прекрасни възможности за разнообразни кампании. На практика сетинга си заслужава четенето основно заради него и не случайно книгата е на негово име.

За алтернативна история, в Etherscope има ужасно много раси, освен нормалните хора, които всъщност се наричат бета-хора. Останалите са почти изцяло ГМ варианти на човешката раса и имат букви както следва:

Алфа-хората са бъдещата управленческа класа в някои държави като Британската империя. Те са по-красиви, по-ловки, по-умни и т.н. от останалите, но странно защо - с по-крехко здраве. Странно защо и единствения външен белег е сиво-кафявата им коже, но, както вече споменахме, науката не е измежду силните страни на авторите. От по-нататъчни забележки към генетиката в Etherscope ще се въздържаме.

Гама-хората са с привнесен генетичен материал от гризачи и са 'произведени' масово след едно кърваво потушаване на работническо възстание през 30те години в Англия, с единствената цел да са евтина и издръжлива работна ръка. Значи би следвало да са се появили масово едва през 50те (когато и алфите), ако още на момента Лигата по Евгеника е започнала да ги прави. При все това е възможно и да се играе с по-стари гама-хора, заради наличието им от преди това в Райха. Имат лек изглед на хора-зайци с изпъкналите си резци и средната височина от четири стъпки.

Делта-хората правят дебюта си през средата на 40те, но те, за разлика от гамите, имат привнесени кучешки гени. Основната им цел е била да станат военни или занаятчии, а разликата им с нормалните хора е подобната на коса козина, силно развитите кучешки зъби и големия нос, комбиниран с малки очи.

Последни и най-успешни в линията са епсилон-хората, притежаващи конски гени. Естествено, имат по-издължени носове и лица като цяло и естествено са по-издръжливи и носят повече от обикновените хора. Те явно са правени с по-задни мисли, защото интелекта им е нисък и са доста безволеви.

По логиката на предните раси, читателят би могъл да предположи и наличието на хора-котки, но некотата в сетинга са ни спестени. Вместо това имаме... феи. Да, феи, или ако читателят предпочита - лемурийци. Наследници на потъналия древен континент Лемурия, много от тях не са наясно с произхода си, но онези които са, често се гордеят с това. Има едно еволюционно обяснение за наличието им, което читателят е по-добре да не научава, но основния факт, който е интересен за тях е, че вероятната гибел на древната им цивилизация се дължи именно на етера. Явно от смесени бракове с хора се раждат феи, за да може те да оцелеят хиляди години след катастрофата, но това не е споменато в прав текст. Не е споменато в прав текст и какво точно представлява намиращата се в Индийския океан Лемурия, която може би е била замисляна като някакъв еквивалент на Р'лиех, но това е отпаднало в по-късен етап на разработка.

Любопитен факт е странното взаимодействие на феите с Етерния простор - те могат да го усещат и в момента на влизането си в него, те формират там дух-фамилиар.

Системата, в която е реализирано всичко това е d20 Modern с добавки от dnd 3.5, с всички плюсове и минуси, които двете имат.

Старата абстрактна парична система, която никога не е работила добре, сега е гарнирана и с един социален шаблон, който показва от коя класа е героя, както и с елементи описващи характера. Предвид абсолютно неравните бонуси от различните социални положения, човек може да направи заключение, че това кой произход е позволен се оставя изцяло на разказвача и той трябва добре да си направи сметката какво да допусне.

Умишлено, по някакви странни причини, е избегнатa механиката на CR, в следствие на което категорично по-силните от към механка алфа-човеци просто почват на -1000 опит. За всичките си бонуси по статистиките (+2 Dex, +2 Wis, +2 Int, +2 Cha -2 Con) това е нищо.
Изкуствено са дръпнати надолу чрез системата пък лемурийците, които хем са адски красиви, хем не взимат бонус на харизмата си.
Така получаващия се дисбаланс на по-високи нива вероятно отново е оставен, с идеята, че ще се набляга на социалната игра.

Базовите класове са малко, но добре реализирани по класическата схема с дървета на талантите. Добро впечатление прави многото небойни класове. Разполагаме с общо 6 базови и 12 престижни класа.

Брокерът си е, ами, брокер. Дърветата в този клас са Влияние, Чар, Лидерство и Спиритизъм, като последния е на място и сложен заради реалността на духовете и суеверията в известна степен, отново поради етера. Като цяло е много приятен клас за финасови акули.

Различните бойци са свити в един клас, като диференциациите при тях идват от дърветата - Огнестрелни оръжия, Бойна кибернавтика (на практика боравене с импланти), Бойни техники (отговарят за различните бойни изкуства), Изключителни усилия, Меле и Битки в Простора.

Инженавтът, въпреки странното си име, пък свива в един клас различните професии работещи с импланти и високи технологии. Дърветата му - Кибернавтика, Избягване на твърдост (намиране на слаби места и саботиране на машини, основно), Пилотиране, Устойчивост (основно физическа) и непреводимото Tab-jammer, което означава човек, ползващ определени наркотици при влизането си в Етерния Простор.

Преследвачът събира в себе си изследователи и следователи и е фокусиран основно върху откриване и проследяване на хора и обекти. Неговите дърветата от таланти са Анализ (криминоложки основно), Емпатия, Психична сензитивност (ограничена телепатия), Теренен експерт и Несъкрушимост (отново физическа устойчивост).

Ученът си е учен, макар че в графата влизат и различни медицински и духовни лица, например. Още един добре направен почти напълно небоен клас. Талантите, които се асоциират с него са Убеждения(за религиозните), Медицина, Окултни познания, Програмиране, Изследвания(включва и лингвистика) и Стратегия (която всъщност е тактика, ако ползваме термините правилно).

Последен, но не и по важност е мошеникът, обединяващ в себе си хората с по-различни разбирания за закона. Тук талантите са Защита, Бързо говорене, отново непреводимото Scope rider, което отговаря на нашето хакер и кракер и, естествено, емблематичните Подмолни атаки.

'Напредналите' класове, които обикновено наричаме престижни са в известен смисъл продължение на базовите - свръзките са продължение на брокерите, изследователите - на преследвачите и т.н, като по-обширните класове (ученият например) се разделят на няколко. Липсва кой знае какъв външен блясък, за сметка на функционалност и изчерпателност, което е един много чист и добър подход.

Самата система освен изброените до тук пороци има само още един - наличието на доста замени на показатели, когато се отнася до игра в Простора, което може да тежи (или по-скоро да изисква допълнителен лист). На практика, обаче, не би трябвало да представлява ниакъв проблем за запознатите с d20 Modern или dnd 3.5. Тези които за пръв път я виждат, обаче, трябва много добре да прочетат обясненията, които макар и точни, често са доста сбити.

Като цяло изборът на d20 система за този свят не е никак лош и осигурява малко допълнителна публика, макар че, може би, система подобна на тази на Света на Мрака би стояла по-добре в социалните ситуации.

Изложението може и да продължи, с повече подробности за демоните в етерната вселена или с представеното в книгата приключение, но това няма да допринесе особено за запознаването на читателя със света. Веднъж изучен като основни факти, подробностите в него се вписават органично и сравнително разумно, правейки Etherscope един приятен избор за ~пънк игра.

[1] Филил Пулман: "Тъмните му материи"
[2] Роджър Зелазни: "Донърджак"

--
Използвана литература:

- McLelland N. Redmond B. et al. "Etherscope core rulebook", Goodman games 2005
- McLelland N. Redmond B. et al. "The Great Metropolis", Goodman games 2006
- Charke M. "Just a delivery", Goodman games,
http://www.goodmangames.com/downloads/GMG17623-JustADelivery.pdf

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?t=6422






Допадна ли ви този материал? (0) (1) 3311 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 32: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /home/sivosten/public_html/e107_plugins/tvseries/tvseries.php on line 51: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3,0/DST' instead

Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.