Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Изкуственият отбор – перверзия или необходимост. Златни рибки, желания и други животни (статия) - Биология, Еволюция, Любопитно
Изкуственият отбор – перверзия или необходимост. Златни рибки, желания и други животни

Автор: Любен Загорчев - LifeJoker, вторник, 13 март 2007.

Публикувано в Статии :: Популярни; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Винаги съм се изумявал какви възможности за изменение притежава природата и какво огромно разнообразие е създала. В течение на еволюцията на планетата Земя са се пръкнали милиони различни видове организми, огромна част от които са изчезнали завинаги. Макар приноса на човека в полза на биоразнообразието обикновено да се разглежда откъм отрицателната му страна, трябва да признаем, че в течение на развитието на цивилизацията чрез изкуствения отбор са създадени и немалко нови форми, разновидности на даден вид, които са абсолютно непригодни за живот в естествена среда, но допринасят за палитрата от цветове и качества.

Ако трябва да използваме някакво елементарно определение за изкуствен отбор, то това е процес, направляван съзнателно или несъзнателно от човека, при който се култивират/ селекционират нови разновидности на съществуващи видове, които се различават от изходната форма. Разбира се основната движеща сила е създаването на организми, които да допринесат за подобряване на живота на човечеството. В много случаи постигането на устойчиви “полезни” белези е свързано и със закрепването на други, които понякога удивляват с проявленията си, както и на редица наследствени заболявания, резултат от необходимостта от близкородствени кръстоски. В последно време методите на класическата селекция, поне що се отнася до стопански важните видове, започва да отстъпва място на генетичните трансформации, но това е необятна и твърде дискусионна тема.

Теорията и историята на одомашняването и променянето на растенията и животните също би изисквала твърде обемен материал, затова ще си позволя да се спра само на някои по-фрапантни примери, които да демонстрират пластичността на организмите и възможностите и желанията на човека като техен модулатор. Освен с невероятния си вид и форма, те се характеризират и с пълната им безполезност, освен като декоративни домашни любимци. Поставям акцента върху животните, давайки плаха заявка в близко бъдеще да се занимая и с културните растения.

Ако спазваме еволюционната стълбица, то сред рибите можем да открием първите силно изменени примери за човешката дейност, които визуално да натрапват усещането за нещо свръхестествено. Още в древността в Китай и Япония са били постигнати уникални резултати в закрепването на естествената склонност на две съвсем обикновени рибки да варират по отношение на оцветяването си, както и да придобиват различни неестествени белези. Оттогава датират и критериите и класификацията на отделните вариации. Основната цел на тази селекция е създаването на живи украшения за домашния аквариум или басейна в градината.

По-обикновените, рибките Кои, са всъщност обикновени шарани (Cyprinus carpio), които се различават основно по цвета. Модата за селекциониране на различни разцветки датира сравнително отскоро, едва от 19-ти век, за който период са създадени няколко десетки разновидности. Преобладават бяло, черно и червено в различни комбинации и с различни по форма и размер петна. В Япония са особено популярни като градински обитатели. Склонността към редица мутации у тази риба е намерила и чисто практическо приложение, със селекционирането на огледалните шарани – порода, която се отглежда за храна и е лишена от така досадните люспи.

Доста по-древни и доста по-далеч от оригинала са златните рибки, които вече се разглеждат и като отделен вид по някои класификации (Carassius auratus). Първообразът на тези странни създания е друга шаранова риба, изключително непретенциозната и невзрачна каракуда (Carassius carassius). Първите писмени данни за разделно отглеждане на златни рибки датират от 12-ти век, по време на династията Сонг в Китай. Два века по-късно, подобно на много други изобретения плуващите украшения са пренесени в Япония. Разновидностите са стотици, различаващи се по форма и големина на плавниците, цветова гама, форма на тялото и различни израстъци по главата, като според китайските стандарти се разделят на четири основни типа. Характерна особеност е склонността на една и съща разновидност да достига крайно различаващи се размери в зависимост от жизненото пространство, храната и други фактори. Като най-интересни следва да се споменат лъвската глава (с подобна на грива глава), телескопите (с изпъкнали очи) и мехурестите очи (с характерни подутини под очите).

Краткият ми опит с тези красиви, но както се оказа и доста чупливи създания показа, че заедно с обикновения си каракудест вид златните рибки са загубили и характерната устойчивост към разнообразни стресови фактори. Това е почти като закон в селекцията – колкото по-модифициран е един организъм, толкова по-непригоден е да живее без човешки надзор. В общи линии се искат много грижи, редовно миене на аквариума, разнообразна храна и различни лекарства, защото сравнително бързо се опаразитяват. За сметка на това пък могат да ви дарят с незабравими мигове на съзерцание и покой.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?t=6351






Допадна ли ви този материал? (6) (1) 10321 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (7) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.