Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Un Prophete (2009) (ревю) - Жак Одиар, Томас Бидеген, Драма, Криминален, Адел Беншериф, Жан-Филип Ричи, Жил Коен, Нилс Ареструп,
Un Prophete (2009)

Поредици: Златен Глобус 2010; Оскари 2010

Автор: Ангел Генчев, сряда, 20 януари 2010.

Публикувано в Статии :: Филми и анимация; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

A Prophet (2009)

Наемат ли се французите да творят сериозно кино, се разбира отдалеч. Или по-точно - с първите минути. Малко трудно смилаеми, подобни филми обикновено третират по-необичайна тематика, в също така странна обстановка, радват се на комплексен сюжет, и въобще изискват доста фина калибрация на възприятията, преди да могат да бъдат оценени по достойнство. "Un Prophète" не само не прави изключение, точно обратното - категорично се вписва в тази група произведения, но не може също така да му се отрече, че е изработен наистина стилно и въздействащо във всеки отделен свой детайл.

Накратко, едва деветнадесетгодишен, Малик - французин от арабски произход - се озовава в затвора, при това с доста продължителна присъда, и в продължение на цялата лента имаме възможността да проследим постепенното му изкачване в доста строгата криминална йерархия, от най-долното стъпало чак до върха на пирамидата. И дори и да я оставим само до тук, лентата на Жак Одиар ни предоставя не само директен, но и реалистичен поглед към едно от местата, където човек никога не би искал да се озове.

"Un Prophète" обаче не е филм, целящ конкретно да ни алармира с илюстрация на бруталността и мизерията на френските (в частност) затвори. Не защото те отсъстват, френското кино е добре известно с натуралния си подход и нито един аспект от атмосферата не ни е спестен, а просто защото не се намират в самия фокус на събитията, а служат само за техен фон. Нито пък е някой бързотемпов криминален трилър, препускащ по стъпките на поредния престъпен гений. Филмът по-скоро би се класирал като тежка гангстерска драма, стига да съществува подобна категория, натоварена с подчертано негативни емоции, организирана около де факто насилствената еволюция на главния герой в среда, която не му позволява никакъв друг избор, и в борба с все по-затихващата си съвест.

Разбира се, за да бъде пълноценна - а това е едно от основните и достойнства - лентата засяга широка палитра вътрешни за поправителните институции проблеми, от наркотиците, през поръчковите убийства чак до расовия елемент, основен дори при формирането на различните групировки. Всъщност, дори и да е най-актуален за френската действителност, "Un Prophète" с лекота може да бъде изведен и извън нейните граници, което в края на краищата отново се записва като огромен позитив.

Технически филмът е изпълнен с една дума великолепно. За натуралността вече стана дума, пък и предвид произхода да допълня, че на места филмът е шокиращо жесток, а в цялост - атмосферичен, макар и в крайно мрачни окраски - едва ли ще е изненада. Операторската работа и режисурата са на наистина изключително високо ниво, като същото реално важи и за сценария - наситен със събития, без празни моменти, макар и всъщност доста бавен в развитието си. А щом към тях прибавим и чудесното представяне на на практика пълния дебютант Тахар Рахим, допълнено от това на опитния Нилс Ареструп - които, съответно, дори отнесоха наградата за най-добър актьор от Европейските филмови награди и тази на журито от миналогодишния фестивал в Кан - както и идеалната работа на поддържащия състав, то едва ли остава какво друго да се отбележи.

В разрез с всичко написано дотук, все пак няма да стигна до там да препоръчам "Un Prophète". Подобни филми не са предназначени за масовата аудитория, в никакъв случай не са лесно гледаеми, а предвид, че човек основно би целял да се разтовари, трудно ще намери по-неподходящ избор. Ако обаче в някакъв много частен момент се намирате точно в нужното настроение, то тогава френската лента си заслужава по всеки един възможен параграф.






Допадна ли ви този материал? (3) (0) 3725 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (4) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.