Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Мауриц Ешер (1898-1972) (статия) - Биография, Изобразително изкуство, История, Любопитно, Математика, Художници
Мауриц Ешер (1898-1972)

Автор: Константин Делчев, сряда, 11 февруари 2009.

Публикувано в Статии :: Популярни; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Двадесети век е родил такова огромно количество техники, стилове и идеи в изобразителното изкуство, че да се говори за най-оригинален, новаторски или смел подход по принцип е невъзможно. Въпреки това, ако става въпрос за художник с най-точен и математически подход към изкуството, еднозначно трябва да отбележим името на холандеца Мауриц Ешер. Той е и един от малцината, чиито произведения са едновременно изключително новаторски и напълно разбираеми за широката публика от любители – неговото творчество е тотално лишено от всякаква елитарност, а сериозните теми винаги са поднасяни с щипка закачка към наблюдателя.

Ешер често се дава за пример на човек, който след неуспехи в училище е станал световноизвестен професионалист, и както повечето подобни аргументи, целящи да на намекнат ненужността на образованието, е ако не погрешен, то поне умело манипулиран. Като ученик и после студент, той действително не се справя с редица предмети, но проблемите му основно се дължат на продължителни дерматологични заболявания. В областите, които после ще съставят професионалния му интерес, оначе, се справя отлично. За сметка на слабите си постижения в скулптурата, той става чудесен график и дърворезбар, което води и до интереса му да посети Алхамбра по време на своето пътуване в Испания. Там той за първи път се запознава с покритията на равнината с правилни фигури, които стоят като основа на дърворезбите и фреските в замъка, и това дава началото на една от най-често срещаните теми в неговото творчество – покрития с повтарящи се форми, първо на равнина, а после и на кълбо, когато започва да се занимава с резба на букови топки. През живота си той създава близо 150 подобни творби, които стават популярни до такава степен, че в математиката започва да се използва терминът „ешеризация” – трансформация на едно паркетиране в друго, изоморфно на него, посредством последователни трансформации на контура на фигурите, или трансформация на периодично в непериодично покритие посредством серия от трансформации на контура.

Друга изключително популярна тема в творчеството на Ешер, първоначално инспирирана от един класически труд на Дьорд Пойа, е невъзможната реалност (или псевдоневъзможната), породена от невъзможен геометричен обект или невъзможна цикличност. Първото му подобно произведение - „Натюрморт и улица”, гравюра на дърво, е направено през 1937 г. и още там човек може да съзре необичайната му игра с мащаба и перспективата. По-късно той ще я доразвие до пълния й блясък в рисунки и гравюри като „Гравитация”, „Водопад” или „Относителност”. Особено добре познати са и „Рисуващи ръце” (1948) и „Лента на Мьобиус II (Червени мравки)” (1963).

С течение на времето Мауриц Ешер привлича множество почитатели от математическите среди към творчеството си, което води до редица интересни запознанства – с Голомб, с Пенроуз, с Коксетер. Последният оказва особено голямо влияние върху него, защото му отваря очите за модела на Пуанкаре на хиперболичната равнина, което води до цикъла „Кръгова граница”, започнат през 1956 г. Две години по-късно той публикува и малка книга - „Правилни покрития на равнината”, в която нагледно обяснява идеите си и възможностите, които предлагат равнинните покрития за изкуството. Макар в нея да се ограничава единствено до евклидовата равнина, по-късно Коксетер ще спомене, че холандецът действително е имал отлични за професията си познания по неевклидова геометрия.

При все, че Ешер е известен основно с нетрадиционните си като образ и композиция творби, не бива да се забравя, че той е автор и на множество „класически” графики и гравюри, голяма част от които са инспирирани от неговите дълги пътувания до Южна Европа, започнати още през 1922 г. Най-честата тема в тях са различни пейзажи с характерна перспектива и именно от тях започва преходът му към невъзможната реалност.

--
На илюстрациите:
1. "Водопад" ( виж в по-голям размер)
2. "Риби" ( виж в по-голям размер)
3. "Кръгова граница III" ( виж в по-голям размер)






Допадна ли ви този материал? (10) (1) 7236 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (3) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.