Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Лоис Макмастър Бюджолд: "Омайване" (ревю) - Лоис Макмастър Бюджолд, Фентъзи, "Beguilement", Американска литература
Лоис Макмастър Бюджолд: "Омайване"

Поредици: Споделящият нож

Автор: Иван Ж. Атанасов, неделя, 05 октомври 2008.

Публикувано в Статии :: Литература; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Приказна романтика с щипка приключение. Иначе казано едно добро забавление, това е „Омайване”, книга първа от поредицата „Споделящият нож” на Лоис Макмастър Бюджолд. Действително екшънът, доколкото го има не е в онази доза, в която му се иска на човек, а романтиката съвсем леко е попрехвърлила мярката. Но въпреки всичко е една различна книга. Само ако беше онова, което бихме очаквали от родената в Кълъмбъс, Охайо майсторка на перото.

Книга първа от поредицата ни въвежда в един свят на общество възстановяващо се от голямата война с ултимативното зло. Поглеждаме в едно разделено на езерняци и фермери човечество, едните поели ангажимента да се борят с остатъците от великия конфликт между доброто и злото, защитавайки вторите. Попадаме в свят, където двама представители, всеки, от които не се вписва по най-добрия начин в заобикалящата го среда се влюбват, борят се с обстоятелствата, за да победят недоверието и да се свържат в свещен съюз.

В „Омайване” Бюджолд се концентрира върху изграждането на пълнокръвни, почти осезаеми образи. Върху представянето на социума, подреждането на хората в обществото по убедителен начин, заплитайки покрай това любопитен сюжет. Авторката поставя фокуса на внимание върху емоциите, потапяйки читателя в една нова среда за фентъзито, което рядко разчита на точно тези елементи. Дори само това само по себе си е достатъчно, за да накара човек да се поинтересува от книгата.

Самият сюжет сякаш е малко лишен от дълбочина, миналото бива засегнато едва-едва, настоящето, извън семейните драми и любовта между не особено младия Даг и фермерската щерка Фаун, остава някак неясно. Ще ми се да го отдам на това, че историята едва се заформя, но въпреки всичко не мога да не отбележа, че като самостоятелна книга „Омайване” не стои добре. Има дълбочина в емоционално отношение, но има още много какво да се каже по историята, по света. Действието седи някак висящо като че е само фон, а в идейно отношение се усеща празнина.

Човек чувства, че Бюджолд иска да му каже нещо, но също така се прокрадва съмнението, че дори самата тя не е сигурна какво. Силно се надявам да не е упътване по френска любов по езерняшки или идеята, че щом двама млади се залюбят няма сила на света, която да ги раздели. Не подхожда на носител на Хюго, още повече на вече утвърден автор като американската новелистка.

Въпреки тези няколко негативни впечатления, които оставя с „Омайване” според мен поредицата „Споделящият нож” има бъдеще. Самата книга както споменах има предостатъчно собствено обаяние и чар, който да намали и ограничи ефекта от недостатъците до степен на леко раздразнение, което обаче бързо отминава и остават само хубавите спомени от онези тънки усмивки, които неусетно читателя пуска, радвайки се с героите, съчувствайки им и приемайки ги близо до себе си, усещайки почти приятелски чувства към тях.

--
Повече информация от страницата на ИК "Бард"...






Допадна ли ви този материал? (4) (1) 3118 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.