Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Сериална реалност: Програмиране на лента и на облак тютюн (статия) - Компютри, Софтуер
Сериална реалност: Програмиране на лента и на облак тютюн

Поредици: Сериална реалност; Софтуер

Автори: Иван Ж. Атанасов, Ангел Генчев, неделя, 28 септември 2008.

Публикувано в Статии :: На малкия екран, Филми и анимация

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

"Програмистче, а? Чаткате си по клавишите и хаквате банки...". Реплика от случаен разговор, но и доста емблематична за грешното впечатление, което създават филмите, съдържащи... имплементация на информационните технологии в битието. В практиката. Винаги съм се възхищавал на тия люде, дето натракват пет пароли на кръст и хакват сайта на ЦРУ. Хвала! За жалост, обаче, в реалността brute force атаката е обречена или на дълго и белобрадо чакане, или на пълен и нещастен провал. Но наистина бих искал и аз да имам тоя късмет да налучкам от даже десетия път седем-символна парола, пък дори и да е речникова.

Нека поясним. Вероятността да налучкаш парола, съставена дори само от букви, не просто символи, ако ще и тези букви да съставляват дума, която може да бъде намерена в речника, е достатъчно малка, че да отнеме няколко часа. Дори в практиката си на потребител вероятно сте забелязали, че където ви се налага да въведете или измислите парола, отчита в едно поленце колко "силна" е тя. А Силата се постига, както знаем, тогава, когато Контрасилата е достатъчно слаба, за да няма думата. Но стига празни приказки.

Какво е това силна парола? Тя е дума, в смисъл на низ от символи, достатъчно сложна, за да не се поддава на вече споменатата brute force атака, иначе казано достатъчно сложна, за да не би трябвало да подлежи да алгоритмична обработка в кратък период от време. Освен това системите, защитени от парола, са така изградени, че да "отрязват" потребителя след Х на брой грешни опити. Е, сещате се може би, че - ако се върнем назад - базите данни, системите, и прочее на ЦРУ и сродните им организации са далеч по-качествено защитени от това, което виждаме по филмите.

Всичко казано до тук дори оставя настрана въпроси от компетенцията на криптографията и криптоанализа, достатъчно комплексни, за да отнемат далеч повече време за обяснение от една обикновена статия, разбулваща заблуди, наложени от популярните продукции в продължение на десетилетия.

И дори още не е време да станем сериозни - даже не дотам сериозни, това предстои. Все пак, в по-модерните филми програмирането е представено поне като изписване на код, което е доста по-близо до действителността. И, въпреки че в масовото кино то е продукт на някаква или незаконна, или поне не съвсем чиста дейност, самата му поява може да се отбележи като забележителен прогрес. И логичен, при все това, имайки предвид навлизането на "високите технологии" в бита.

Само че, все още, някак остава впечатлението, че програмирането е по-близко до свиренето на пиано, отколкото до действителния трудов процес. Да, и за двете се изисква талант, но в масовия случай програмирането е по-скоро намирането и правилното използване на вече създаден код, интерпретацията на настоящи идеи и въплъщаването им в готовия продукт. И няма нищо общо с танца по клавиатурата.

Като работа, програмирането е достатъчно тежко, за да мине за тежка категория труд. Включва, по точки, запознаването с новостите в бранша буквално на ежедневна база, дълъг процес на "рисърч" - иначе казано, намиране на необходимите готови продукти, модули, дори парчета от код, необходими за работа. Структуриране на идейния план за реализация на продукта. Имайте предвид, че за разлика от преместването на кашона от една стая в друга - работа, която преминава безпроблемно, освен ако не се сецнете - изпълняването на предварително заложения план обикновено води до тотален крах. А, преместването на един виртуален кашон, освен че е свързано с множество редове, стотици или хиляди, изисква и добри познания по физика и неизбежната математика. Най-малкото - за да си разбереш консултантите. И това при положение, че имаш лукса да ги имаш.

Тук е моментът да кажем нещо и за кино-програмистите. Това обикновено са люде, които в миг на божествено просветление, изстрелват гениален код, който прави всичко, което се иска от него. Някак си натурално, без никакво видимо усилие. Грешка! В нормалната практика, код без бъгове е по правило неработещ. Тежък проект, който прави нещо наистина значително изисква усилията на множество хора, много от които просто изписват вече родената от други идеи. Всеки от тези хора работи по собствено парченце от цялото, съобразяващ се със система от правила, осигуряваща безпроблемното "напасване". И всеки от тях, който извършва основно копиране на порно на дискове в мазето на мама бива считан за негоден, и с право, за нещо сериозно.

В същия този реален свят дори готовият продукт е не полу-готов, ами далеч от това, което се иска от него. Има алфа и бета тестове, които изискват допълнително труд, обикновено свързан с издирване "от къде аджеба идва това", след което се търси отговора на въпроса "и как по дяволите трябва да го направя, че да бачка". И докато началните етапи са свързани с доста нерви и стрес от наближаващите - по правило безумни - крайни срокове, то отстраняването на бъгове е нещо, което може да се сравни с разправия с кварталния луд на тема астрофизика.

Може би не споменахме какво прави тази реално творческа дейност стресова. Това не са дори сроковете - всеки зает с по-експедитивна дейност е притиснат от тях. Тук влизат неща като факта, че 99% от програмистите не са от онези, които измислят, а са чисти изпълнители. Те може и да блъскат на клавиатурата, но всяка тяхна грешка се пренася върху цялото и съответно бива приемана със съответната сериозност от висшестоящите. Ако мога да цитирам един от тях, "Аз винаги съм прощавал грешките, но никога втори път.". Отново защо. Защото една обикновена печатна грешка в кода може да срине системи. Макар и действително това да е изключителна рядкост.

А въпросните освен, че не са рядкост, са достатъчно голям дразнител сами по себе си. Вестникът може да излезе и да бъде ОК, дори с едно доста голямо количество от тях, но за разлика от него кодът "гърми" докато не ги изчистиш до последната. А замислете се колко пъти натискате съседен бутон в работата си с домашното PC. Сега помислете, ако ви се налага да се върнете назад и да нанесете корекции във всеки един случай. Вече звучи по-сериозно, нали? А за да звучи наистина на място, потопете го в среда на взаимосвързани и/или йерархични функции и опции, които обикновено постоянно се обръщат една към друга - повикват, проверяват, изключват или пък допълват - и всяка една от тях не само усложнява и заплита структурата, не се трупа върху и в сродните си, където да бъде проследима в действието си, но и неизбежно резултира в най-обикновен обем. И за да не е това твърдение съвсем голословно, един пример от сравнително леката артилерия в бранша, като възможността да четете в момента настоящия материал, с оформлението му и дребните опции - без да включваме в сметката страничните менюта - се дължи грубо на около пет хиляди реда или към сто килобайта чист код.

И на фона на всичко това, какъв всъщност е проблемът с филмовата програмистика? Освен това, че представя професията в една наистина издигната светлина, но не дава дори податка за това колко часове, дори дни, хората са прекарали в прашните зали на университета, пред трептящия, съсипващ очите монитор, колко нерви и усилия са вложени в най-елементарния продукт. Колко вредни навици са придобити за справяне със стреса. Нищо чудно, че децата искат да станат програмисти, а всъщност голямата част от завършилите информатика така и не стават.






Допадна ли ви този материал? (28) (1) 4391 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (12) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.