Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: “Банд десине” – що е то? (статия) - Банд десине, Комикси
“Банд десине” – що е то?

Поредици: Френски комикси

Автор: Любен Загорчев - LifeJoker, четвъртък, 17 юли 2008.

Публикувано в Статии :: Литература, Популярни; Предложи Гледна точка

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Някои хора без работа вероятно все още водят спорове дали комиксите са отделен жанр в изкуството, и дали изобщо са изкуство. Други пък, абстрахирайки се от подобни джафкания между критици, са болни на тази тема, и издирват с трудности този или онзи брой (или поне така става по филмите). Но независимо от всичко, и след нелек процес на еволюция, в момента комиксите заемат стабилен пазарен дял, и в поне някоя фаза от индивидуалното си развитие всеки един от нас се е докосвал до тях.

За водещи нации в това отношение може би трябва да се считат САЩ и Япония. От двете страни на Тихия океан се развива усилена дейност, която, наред с някои успешни заглавия, бълва и невероятно количество баласт. Благодарение на Марвел и топлото им сътрудничество с Холивуд рейтингът на супергероите всъщност се покачи, което не пречи на огромна част от графичните новели в тази част на света всъщност да са скучни, плоски и базирани около сблъсък добро-зло на елементарно, предлитературно ниво. Но няма как да не признаем, че компанията превърна забавните картинки в многомилионна индустрия. В интерес на коректността ще добавя, че в Щатите излизат много и съвсем различни като аудитория и качество комикси, които нямат нищо общо с гореспоменатата компания, но те не са предмет на настоящите размисли.

В страната на изгряващото слънце пък, мангата е издигната почти в култ, и заема доста солидна част от културните занимания на населението. Може би защото са любопитни и донякъде чужди, или просто като възможен заместител и конкурент на компанията около Супермен, но японските комикси пробиха и на западния пазар и вече имат сериозна аудитория в Европа и Америка.

Но трябва да попитаме – къде сме ние? Златни бяха времената на старата Дъга и Чуден свят, с Е.Л.О., Добромир... Форматът обаче беше малко странен, покриващ истории както за най-малките, така и някои комикси с елементи на сериозност и реалистична графика, и редица образователни страници. Съвсем се отнесох, но мисълта ми беше, че Дъгата си беше правена по модел на вносните тогава, идващи направо от социалистически-ориентиращата се Франция, “пифове”. И много преди аз да стигна възрастта да чета Дъга, хората са се редели на опашки от ранни зори, за да докопат единствената бройка на Пиф от кварталния РЕП.

Та, да си дойдем на думата – “банд десине” е понятие, обхващащо френско-белгийските комикси. То е с история, също толкова дълга и величествена, колкото и тази на американските, британските и японските комикси, и освен това се различава от всички тях с идеи, графично изпълнение и дух. Дори ако се върнем само на прословутия Пиф, то там имаше редица детски историйки, смешни, наивни, но интересни. Имаше обаче и приключенски, като Ра’ан, Капитан Апач, Червената маска и Робинзоновците на Земята. И да не забравим, разбира се, Астерикс, който донякъде е причина да се отплесна в тази посока.

Всъщност, последният бум във френското кино, продължаващ вече десетилетие, ме върна назад във времето и, разлиствайки старите броеве, но вече и със съвременни технически средства като персонален компютър, се поразрових и установих, че френските “банд десине” са по-живи от всякога, и никога не са си и мислели да умират. А това, че ние нищо не сме чували за тях, и че остават встрани от мейнстрийм вълната, си е лично наш проблем.

Филмовите адаптации са сравнително малко, започвайки естествено с Астерикс (макар оригиналните анимационни филми да бяха много по-добри); Имортел, развиващ се в недалечното бъдеще на трилогията за Никопол на Енки Билал и Белфегор; Фантомът на Лувъра, макар че последният е тръгнал като роман, преди да стане и на комикс, и на анимационно сериалче, и да стигне до игралната версия. И, което е по-важното, зад всичко това, до което се бях добирал в ранното си детство, или благодарение на изброените филми е съвсем малка част от френската комиксова индустрия. А причината това подобие на размисли да е отделна статия се корени във факта, че станаха прекалено дълги, за да са увод на друга.






Допадна ли ви този материал? (1) (0) 3470 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Няма коментари 

AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.