Български English [beta]
Здравей, гостенино. (вход, регистрация)
Екип Партньори Ресурси Статистики За контакт
Добави в любимиПредложи статияКонкурсиЗа рекламодатели
Начало
Форум
Към Кратки
Всички статии
 Литература
 Музика
 Филми и анимация
 На малкия екран
 Публицистика
 Популярни
 Кулинария
 Игри
 Спорт
 Творчество
 Други
Ключови думи
Поредици
Бюлетин

Търсене

Сивостен :: Settling the Settlers (статия) - Компютърни игри, Стратегия в реално време
Settling the Settlers

Поредици: Легендарни компютърни игри

Автор: Ангел Генчев, вторник, 06 май 2008.

Публикувано в Статии :: Игри

Намали размера на шрифтаУвеличи размера на шрифта

Изминаха вече доста години - има-няма петнадесет - откакто немците от Блубайт обърнаха съдържанието на понятието "стратегическа игра" надолу с главата и, респективно, нагоре с краката. Нека хвърлим един кратък поглед към миналото.

Около далечната 1993-та, когато излезе Serf City, позната още и като The Settlers, имаше един и половина напълно разграничени един от друг типа стратегии. Едните - по еталона на вечната Цивилизация, бяха бавни, походови, тактически игри на надмощие, изискващи удобен стол, поглед на плановик, каса бира и най-вече здраво мислене. С малко или повече условности и ниво на сложност, в тази категория влизаха легендарни имена като Master of Orion, Master of Magic, Warlords или пък Lords of the Realms, а и доста други, позагубили блясъка си под праха на времето. И до ден днешен, като правото не може никак да им се отрече, много хора продължават да разбират именно подобни игри под етикета "стратегически", оставяйки словосъчетанието "стратегия в реално време" да виси малко във въздуха. А тогава тъкмо бе подал глава над хоризонта и техния прадядо - новаторът Dune II на Сиера от 1992, който си беше живо предизвикателство към... мишката и, разбира се, много много велика игра.

Не припомням горното с цел да омаловажа по някакъв начин RTS-ите, въпреки че някъде след Red Alert, Warcraft II или Starcraft - която си изберете - като че ли започнаха вече да губят частица от очарованието си, ставайки просто малко банални и еднотипни. Мисълта ми беше, че Блубайт направиха нещо почти немислимо - стратегия от първия тип, но в реално време. Постижение не само техническо, макар и възможността за 64 хиляди самостоятелни единици да заслужава уважение и до днес, а камо ли при тогавашните възможности на домашния питомец, компютърът. Но най-вече революционно в очите на самите любители на класическия поджанр, давайки им възможността да усетят постоянното и динамично развитие на творението си, като едновременно с това играта остава достатъчно сложна и тактическа, та да ги задоволи.

Естествено, Settlers бързо се превърна в любимец на публиката, и не след дълго се появи втората и, и може би най-популярна част, която вече носеше официалното название на поредицата - Settlers II: Veni, vidi, vici - облечена в една от най-популярните стратегически одежди, римската тога. Втората част, както и третата и четвъртата още по-късно, не донесе някаква генерална промяна в геймплея, а просто го дообогати с нови раси и архитектура, някои нови сгради и събития, както и с кампанийния модел, който в първата отсъстваше. Голямата промяна, далеч обаче не приветствана от всички почитатели с отворени обятия, дойде с намесата на UbiSoft и Settlers V: Heritage of Kings от 2005-та. Освен триизмерната графика, която от една страна не можеше да претендира за особено качествена спрямо съвременниците си, а от друга - просто изцяло промени дванадесет-годишната визия на любимата игра, с вкарването на известен рпг-елемент чрез появата на конкретни герои и коренната промяна на баталния елемент, който придоби типичния за RTS вид, акцентът на играта изведнъж се извъртя в съвсем друга плоскост. И както се оказва обикновено, много ново не е на хубаво.

Може би затова и последният засега наследник на поредицата - Settlers VI: Rise of an Empire, даде леко на заден и върна част от старата слава на играта. Разбира се, добрите нововъведения от петицата не са изхвърлени на боклука - героите и куестовете до известна степен са налице, но не с толкова централно място, колкото в Heritage of Kings, и действието отново се съсредоточава най-вече върху умелото изграждане на живо и добре урегулирано откъм инфраструктура селище, стратегическото усвояване на ресурси, добре планираната защита срещу външна заплаха. Остават и ъпгрейдите на различните сгради, а може би най-голямото нововъведение - нуждата да се задоволяват различни капризи на селяните, добавя допълнително слой сложност към цялостната картина, както добавя и вътрешната за играта регулация на част от ресурсите. И като за финал - този път графиката е великолепна.

При все това, Rise of an Empire не е точно типичния Settlers. Колкото и да е красива и приятна, на нещо в мен продължават да липсват пътищата с флагчета по тях, между които тичат забързани човечета с, да речем, свински бут в ръце. И макар и може би да идва да покаже, че нищо не може да остане вечно в същия си вид и ще не ще трябва да се развива, ще ми трябва още известно време докато го преглътна . Но за разлика от Heritage of Kings, тук поне това е доста по-вероятно.

--
За коментари: http://www.sivosten.com/forum/viewtopic.php?p=203096#203096






Допадна ли ви този материал? (1) (0) 3739 прочит(а)

 Добави коментар 
Ако сте регистрирани във форума можете да коментирате и тук

Име:
Текст:
Код:        

 Покажи/скрий коментарите (4) 



AdSense
Нови Кратки @ Сивостен


Реклама


Подобни статии

Случаен избор


Сивостен, v.5.3.0b
© Сивостен, 2003-2011, Всички права запазени
Препечатването на материали е нежелателно. Ако имате интерес към някои от материалите,
собственост на сп. "Сивостен" и неговите автори, моля, свържете се с редакционната колегия.